آشنایی با پالت رنگ در دکوراسیون

    5222 بازدید
طراحی دکوراسیون: رنگ

نگ‌ها مهم‌ترین نقش را در طراحی و دکوراسیون داخلی بر عهده دارند. مهارت‌های خود را در زمینه دکوراسیون با آشنایی با رنگ‌ها بالا ببرید و طراح و دکوراتور منزل خود شوید.هر چیزی که می‌بینیم دارای رنگ است. رنگ‌ها باعث می‌شوند چیزها را احساس کنیم به عبارتی می‌توان گفت خود نیز دارای احساسند! رنگ‌ها معنی‌دار بوده و نوع احساس ما را منعکس می‌کنند.

آشنایی با پالت رنگ در دکوراسیون

هریک از رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش، سیاه، سفید، خاکستری و قهوه‌ای معنی خاصی دارند.

استفاده از چرخه رنگ و تلفیق آن‌ها، شما را به ایده‌ای که در نظر دارید، نزدیک می‌کند.
برای تغییر فضایی که در آن قرار دارید و انجام دکوراسیون باید بتوانید انتخاب رنگ کرده، آن‌ها را تلفیق کنید.

رنگ ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شوند.



رنگ‌های گرم و سرد :

رنگ با احساسات در ارتباط بوده، تاثیرگذار است. رنگ‌ها الهام‌بخش، انرژی‌زا، تسلی‌دهنده و حیات‌بخشند. استفاده از رنگ سرد یا گرم در دکوراسیون اتاق تاثیر متفاوتی در شما ایجاد می‌کند.انواع رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی در چرخه رنگ، گرم هستند.
این‌گونه رنگ‌ها با افزایش آدرنالین موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و در نهایت رنگ‌های پررنگ‌تر احساس بیشتری ایجاد می‌کنند.
رنگ‌های سبز و آبی در چرخه رنگ سردند، ضربان قلب را کم کرده، ماهیچه‌ها را ریلکس و دمای بدن را پایین می‌آورند و حس سرما می‌دهند.
بنفش می‌تواند با توجه به درصد رنگ‌های تشکیل‌دهنده آن هم گرم و هم سرد باشد. اگر رنگ آبی آن بیشتر باشد، سرد و اگر قرمز بیشتر باشد، گرم خواهد بود.
از ویژگی‌ها رنگ‌ها به نفع خود در دکوراسیون استفاده کنید.

رنگ‌های گرم و سرد :

طرح گرم:

طیف رنگ‌های گرم، با ایجاد شادی و صمیمیت مناسب اتاق‌های بزرگ بوده، آن‌ها را گرم‌تر نشان می‌دهند. دیوارهای گل‌بهی شما را به استراحت و خواندن رمان مورد علاقه‌تان تشویق می‌کند.
سایه طبیعی روی دیوار، میز و آباژور؛ توازن و آرامش ایجاد می‌کند. توجه کنید که چگونه سایه گرم گل‌بهی وسایل روی میز را به طور واحد و منسجم نشان می‌دهد.

طرح گرم:

طرح سرد:

حس بهاری و تازگی حاصل از سایه‌های طبیعی رنگ‌های سرد به خصوص سبز، به دلیل خنثی‌‌بودن آن آرامش، سکوت و برگشت به گذشته را القا می‌کند. رنگ‌های سرد، اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهند و به دلیل ایجاد حس سرما مناسب اتاق‌های کوچک و آفتاب‌گیر هستند.
تمام وسایل روی میز به عنوان اجزاء جداگانه به نظر می‌رسند چون رنگ‌های سرد خطوط اصلی را تقویت می‌کنند.

طرح سرد:

آشنایی با رنگ‌های متضاد در دکوراسیون

یکی از سخت‌ترین موارد تصمیم‌گیری در دکوراسیون خانه، انتخاب رنگ‌های متضاد است. برای این منظور می‌توانید از چرخه رنگ کمک بگیرید.
بعضی از رنگ‌ها می‌توانند کنار هم قرار بگیرند، در حالی که تلفیق سایر رنگ‌ها نتیجه خوبی نخواهد داشت. در عین حال انتخاب دو رنگ متضاد کاملا به سلیقه شخصی، دوست داشتن و احساس رضایت شما بستگی دارد. مثلا می‌توانید قهوه‌ای و نارنجی را با هم ست کنید یا اگر بخواهید به اتاق ظاهر خاکی‌تری دهید، قهوه‌ای را با سبز تیره به کار ببرید.
در مورد رنگ‌های کلاسیک اگر بخواهید به هم بیایند، می‌توان از زرد و بنفش، آبی و نارنجی، و قرمز و سبز نام برد.
به خاطر سپردن این سه رنگ کلاسیک آسان است. کافیست سه رنگ زرد، آبی و قرمز را به عنوان پایه در نظر بگیرید و از میان آن‌ها یک رنگ را انتخاب و دو رنگ دیگر را با هم ترکیب کنید تا به رنگ جدید برسید. برای مثال اگر از زرد استفاده می‌کنید، ترکیب دو رنگ آبی و قرمز بنفش خواهد شد. یا اگر از قرمز استفاده می‌کنید، با ترکیب دو رنگ زرد و آبی رنگ سبز را خواهد داشت.

آشنایی با رنگ‌های متضاد در دکوراسیون

مشکی به هر رنگی می‌آید. رنگ سفید هم همین‌طور. درست است که این دو جزو رنگ‌های متضاد هستند اما در اتاقی که فقط از این دو رنگ استفاده شود، خیلی یکنواخت خواهد شد. بهتر است از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید.
اگر از رنگ‌های متضاد استفاده می‌کنید، در مورد وسایل دقت نمایید. چرا که این رنگ‌ها می‌توانند مبلمان شما را نامناسب نشان دهند. این مسئله باز به سلیقه شما بستگی دارد.
اگر تمایلی به خرید وسایل جدید ندارید، رنگ‌هایی را انتخاب کنید که به مبلمان شما بیایند. مثلا رنگ سفید با دو رنگ متضاد آبی و نارنجی یا زرد و بنفش می‌آید و فضا را متعادل‌تر می‌کند.
مطمئنا تمام روز نگاه کردن به دیواری کاملا نارنجی سردرد، خستگی و سنگینی چشم را به همراه دارد. پس بهتر است از یک رنگ سوم برای متعادل شدن فضا استفاده کنید.
بهتر است از رنگ‌های متضاد تیره‌تر و رنگ‌هایی که خیلی خیره‌کننده نیستند یعنی رنگ‌های پاستلی استفاده نمایید. انتخاب رنگ‌های براق برای محیط زندگی مناسب نبوده، خیلی وقت‌ها غیرقابل تحمل است و فضا را کوچک‌تر از آن‌چه هست، نشان می‌دهد.
انتخاب طرح رنگی درست، اتاق را بزرگ‌تر و پذیراتر می‌کند. انتخاب رنگ‌های متضاد یک ریسک است، اما بعضی وقت‌ها ارزش ریسک کردن را دارد.



منبع: همشهری آنلاین




مشاوره و اجرای پروژه های دکوراسیون داخلی : ##


دیجیتال مارکتینگ

نظرات

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟