گیاهان آپارتمانی ، طراوت بخش یک دکوراسیون زیبا

    2861 بازدید
طراحی دکوراسیون: گیاهان خانگی

نتایج پژوهش محققان رفتارشناسی دانشگاه روگرز نشان داده است افراد با نگاه کردن به گل و گیاه و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آنها می‌توانند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگردند. در واقع گل عاملی برای تعدیل رفتار در طول شبانه‌روز بوده و هر بار نگاه کردن به گل و گیاه عاملی برای ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.

گیاهان آپارتمانی ، طراوت بخش یک دکوراسیون زیبا

مروری بر یافته‌های جدید

- دریافت یک شاخه گل یا گلدانی کوچک به سرعت روحیه افراد را تغییر داده و آنها را شاد و هیجان زده می‌کند.
- افرادی که در منزل یا محیط‌کارشان گل و گیاه دارند، دو تا ۴ برابر دیگران آرام، مهربان، شاد و باگذشت بوده و این حس را با رفتار مثبت خود به دیگران نیز منتقل می‌کنند.
- گل‌ها با رنگ‌ ملایم- صورتی، سفید، بنفش و…- حس شخص را به سوی احساسات آرام سوق‌داده و گل‌ها با رنگ گرم و تند- قرمز، زرد، نارنجی و…- حس او را به سوی هیجان و سرزندگی پیش می‌برند.
- گل و گیاه نه تنها بر احساسات شخصی افراد که روی رفتارهای بر وی و اجتماعی فرد نیز تاثیر می‌گذارد.
- بررسی بیش از ۱۰ هزار نفر در طول یک سال نشان داده است هر فرد ۵ ثانیه پس از دریافت یک گل به عنوان هدیه، لبخند می‌زند. این لبخند بدون اراده بوده و به دلیل تاثیر زیبایی گل بر مغز است.

مروری بر یافته‌های جدید

به این ۶ دلیل گلدان بخرید

زیبایی گیاهان نه تنها چشم و روح را نوازش می‌دهد بلکه فواید فیزیکی بسیاری دارد:
۱- در صورتی که در خانه فرد سیگاری دارید حتما گلدانی در خانه بگذارید، گیاهان هوای خانه را تصفیه کرده و به شما کمک می‌کنند بهتر نفس بکشید. از میان گیاهان، گیاه پیچک، سانسوئیریا از جمله بهترین‌ها برای تصفیه فضای، آلوده منزل، از بین بردن منواکسیدکربن و فورمالیدها است. در ضمن این گیاهان سبب بروز آلرژی نیز نمی‌شوند.
۲- اگر دیوارهایتان را عایق کرده‌اید بهتر است یک یا چند گلدان زیر آن قرار دهید تا هوای آلوده به فومالدهید که از عایق‌های قدیمی متصاعد می‌شود را گرفته و هوا را تصفیه کنند. برای این منظور گیاه سینگونیوم یا آلئوبار بادنسیس بسیار مناسب است.
۳- در صورتی که در منزل شومینه دارید و با گاز یا چوب، آتش روشن می‌کنند، قرار دادن چند گلدان در محیط احتمال بروز مسمومیت یا خفگی با منواکسیدکربن را کاهش می‌دهد. البته قرار دادن گیاه هرگز جایگزین چک کردن‌ها و کنترل‌های مرتب شما نباید باشد. برای این منظور گیاه پوتوس مناسب است. این گیاه قادر است بیش از ۹۰ درصد گازهای سمی را در کمتر از ۲۴ ساعت جذب کرده و هوا را تصفیه کند.
۴- در صورتی که به تازگی کف منزل را موکت کرده‌اید بهتر است چند گیاه پهن گیاه مانند گربراس در منزل بگذارید. این گیاهان سموم ناشی از چسب موکت را جذب کرده و هوا را تصفیه می‌کنند. اگر از جریان الکتریسته موکت خود ناراضی هستید می‌توانید از گیاهان بهره ببرید که آب زیادی درون خون ذخیره می‌کنند برای مثال گیاه فوژر برای این منظور مفید است. اما اگر از وجود کنه‌ها رنج می‌برید هیچ گیاهی نمی‌تواند به شما کمک کند و تنها تهویه مرتب درمان درد شماست.
۵- خز و برخی پارچه‌های رومبلی گازی از خانواده بنزن از خود متصاعد می‌کنند که سمی است اگر نمی‌خواهید این گازها را تنفس کنید بهتر از گیاه اسپاتیفیلوم بگیرید تا در عرض نصف روز هوای خانه کاملا تصفیه شود.
۶- اگر از مواد شوینده آمونیاک را در خانه استفاده می‌کنید احتمال مبتلا شدن‌تان به ناراحتی‌های ریه بسیار زیاد است. گیاه «ازاله» نیازی به نور مستقیم ندارد و می‌توانید آن را در آشپزخانه، حمام و دست‌شویی قرار دهید.
هم‌اکنون اگر به این نتیجه رسیده‌اید که داشتن گل و گیاه در منزل لازم و ضروری است می‌توانید به توصیه کارشناسان و دکوراتورها عمل کرده و برای هر اتاق گیاهی مناسب آن را تهیه کنید.

به این ۶ دلیل گلدان بخرید

در ورودی و راهروها

ورودی خانه و راهروها به‌‌طور‌معمول محل پررفت و آمدی هستند به همین دلیل توصیه می‌شود از گذاشتن گیاهان با برگ‌های سست و ضعیف در این اماکن خودداری کنید. برخی از گیاهان نیز در برابر تغییرات دما یا جریان هوا ضعیف هستند و به راحتی از بین می‌روند. پس پیش از خرید گلدان به فروشنده ذکر کنید که آن را برای ورودی خانه می‌خواهید یا گیاهی قوی را به شما معرفی کند.

در ورودی و راهروها

سالن پذیرایی و غذاخوری

گیاهان قدبلند، با برگ‌های پهن که به صورت گروهی در یک‌جا قرار بگیرید بسیار برای سالن مناسب‌اند. در کنار گلدان‌ها بزرگ، گلدان‌های کوچک و ظریف را نیز قرار دهید تا نمای زیبایی به خانه شما دهند. گیاهان معطر گلدار نیز که نیازی به نور مستقیم ندارند برای سالن بسیار مناسب‌اند.

سالن پذیرایی و غذاخوری

آشپزخانه

در آشپزخانه باید گیاهانی قرار دهید که با تغییرات دمایی سازگار باشند. برای این منظور می‌توانید گیاهان تزئینی را در گلدان‌های کوچک و در نزدیکی پنجره یا نورگیر بگذارید. گیاهانی نظیر رزماری، پونه یا سبزی‌ها از جمله بهترین گیاهان برای فضای آشپزخانه‌اند.

آشپزخانه

حمام

فضای حمام به‌‌طور‌معمول گرم و مرطوب است. اگر فضای حمام شما نورگیر خوبی دارد و روشن است می‌توانید از گیاهان استوایی استفاده کنید. اما اگر فضای حمام‌تان چندان گرم و مرطوب نیست از گیاهان دیگری که به آن علاقه دارید نیز می‌توانید استفاده کنید.

حمام

اتاق خواب

مراقب باشید. عطر برخی گیاهان به شدت خواب‌آورند. برخی نیز ایجاد آلرژی می‌کنند. پس از قرار دادن این‌گونه گیاهان در اتاق خواب خودداری کنید. به طور کل کارشناسان توصیه نمی‌کنند در اتاق خواب کودکان گلدانی بگذارید. اجازه بدهید در محیط بیرون از اتاق‌شان جایی که شما آنها را تحت کنترل خود دارید در ارتباط با گیاهان قرار بگیرید.

اتاق خواب

نکات کلیدی برای پرورش گیاهان آپارتمانی

نگهداری از گیاهان گلدانی و پاسیویی نیز بسیار مهم است. سعی کنید به هنگام استفاده از اسپری های حشره کش روی گیاهان و گل های آپارتمانی خود پارچه سبک انداخته تا مانع از مرگ دردآور آنها شوید. اگر در پای گل های حساس و حتی پاسیوی خود نشانه هایی از علف های هرز مشاهده کردید، هرگز بی تفاوت نباشید چون آنها موجب مرگ سریع گیاهانتان خواهند شد.

نکات کلیدی برای پرورش گیاهان آپارتمانی

در این صورت از آب دادن به گیاه خود فعلاً خودداری کرده و به محض مشاهده کامل این علف های هرز مقداری مایع علف کش جلبک یا خزه دریایی خریداری کرده و پس از مخلوط کردن آن با مقدار مناسبی آب، مخلوط را به زیر گیاه ریخته و به زودی شاهد مرگ علف های هرز خواهید بود. اگر در منزل خود پاسیو دارید، توجه کنید که قسمت نورگیر آن همیشه تمیز باشد و هر از چند گاهی سری به پشت بام زده و شیشه نورگیر را کاملاً تمیز کنید تا نور کافی به گیاهان پاسیو برسد. آنهایی که در منزل خود پاسیو دارند همواره به میزان رطوبت نسبی خاک توجه کنند چون خشک ماندن طولانی مدت خاک، بازگرداندن گیاه به شادابی اولیه را مشکل خواهد کرد.
یکی از مشکلات دیگری که در مهندسی پرورش گیاهان آپارتمانی با آن مواجه می شوید، عدم استفاده صحیح از ابزارآلات باغبانی به هنگام منتقل کردن گیاه از گلدان به پاسیو و فراهم کردن امکان رشد بهتر آن است. در این خصوص حتماً با استفاده از بیلچه کوچک و با درنظرگرفتن فاصله لبه تیز آن با ساقه و ریشه گیاه اقدام به خاکبرداری از گلدان کنید چون در صورت وارد آمدن ضربه به ریشه یا ساقه، رشد گیاه در پاسیو راحت و با سرعت طبیعی نخواهد بود. اگر در پاسیوی خود گیاهی دارید که رشد قابل توجهی داشته هرگز آن را به حال خود رها نکرده و با استفاده از ریسمانی محکم و اتصال ملایم آن با گیاه، ادامه رشد آن را آسان تر کنید.



چطور گیاهان آپارتمانی را تمیز کنیم؟

گیاهان آپارتمانی هم مانند چیزهای دیگر کثیف می شوند. هنگام نظافت منزل، آن ها را هم تمیز کنید تا عمر بیش تری داشته باشند.
بسیاری از افراد علاقه زیادی به نگه داری از گیاهان آپارتمانی دارند. چون ضمن لذت بردن از جلوه خاصی که به خانه می دهند، به وسیله آن ها از هوای تازه هم بهره مند می شوند.اما این گلدان ها وقتی جلوه پیدا می کنند که تمیز بوده، عاری از گرد وغبار باشند.

چطور گیاهان آپارتمانی را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی:

1- ابتدا به گیاه خوب نگاه کنید.

اگر خشک شده، خیلی کثیف بوده یا گردوغبار بیش از حد روی آن را گرفته باشد، ارزش تمیز کردن را ندارد. بهتر است آن را دور بیندازید.

2- در غیر این صورت ابتدا از گردگیر یا پارچه نم دار برای تمیز کردن برگ ها استفاده کنید.

3- ¼ پیمانه آب گرم را با کمی شیر بدون چربی مخلوط کنید.

هر کدام از برگ ها را جداگانه، با اسفنج و مخلوط حاصل تمیز کنید. از آن جا که حشرات در زیر برگ ها پنهان می شوند، تمیز کردن زیر برگ ها را فراموش نکنید.

4- برای نتیجه بهتر از مواد پاک کننده آماده مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

5- برای جلوگیری از شکستن و آسیب دیدگی گیاه یک دست خود را زیر برگ قرار دهید و با دست دیگر آن را تمیز کنید.

6- برای براق شدن برگ ها هرگز از پارافین یا مواد براق کننده که منافذ برگ را می پوشانند، استفاده نکنید.

برای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی:

گردآوری: تحریریه کمددیواری




مشاوره و اجرای پروژه های دکوراسیون داخلی : ##


دیجیتال مارکتینگ

نظرات

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟