اصول طراحی دکوراسیون فروشگاهی

    2027 بازدید
طراحی دکوراسیون: مبانی طراحی داخلی

موضوع طراحي داخلي فروشگاهها يكي از موضوعاتي است كه به شكل جدي در كشور ما مورد توجه قرار نگرفته است و به سبب مسايل فرهنگي-اجتماعي و ... بسياري از شركتها و محصولات خارجي نتوانسته اند در كشور ما فعاليت جدي همانند ساير كشورها داشته باشند.امروزه طراح هاي داخلي فروشگاهها نقش مهمي را در جذب مشتري ايفا ميكنندو براي طراحي داخلي يك فروشگاه طراح رسالت سنگيني بر عهده دارد.

اصول طراحی دکوراسیون  فروشگاهی

مختصری فنون درطراحی داخلی فروشگاهها

فروشگاه بايد جذابيت موثر و كافي را در نگاه اول و هنگام گذار خريدار داشته باشد و اين امر با وجود طرحي كه طراح آن راخلق كرده است بدست مي آيد.نماي مغازه ShopFront بايستي جذاب باشد.ايجاد نقطه تمركز ديد FocalPointدر داخل مغازه بايد به گونه اي باشد كه از بيرون ديد كافي داشته باشد و باعث جذب مشتري شود.
مغازه يك فضاي عملكردي است و بايستي به گونه اي باشد كه عملكردهاي مختلف از قبيل نمايش محصولات- ميز فروش CashCounter -اتاق پرو و در مورد فروشگاههاي بزرگ حتي فضاهاي نشيمن -كافي شاپ-فضا براي كودكان و ... در كنار هم عملكرد صحيحي داشته باشد.

   مختصری فنون درطراحی داخلی فروشگاهها

فضاي فروشگاهها فضاي بسيار گراني است واستفاده حساب شده از آن مهم است.

استانداردهاي معلولين امروزه يك بحث مهم است .مثلا در دوبي طراح داخلي موظف است در يك مغازه 30 متري يك اتاق پرو 150*100 براي معلولين در نظر بگيرد و به گونه اي باشد كه معلول به راحتي به آن دسترسي داشته باشد. (ارتفاع 75 سانتيمتر براي معلول).
در اتاقهاي پروطرح -نور و ابعاد بسيار مهم است.مشتري تصميم خود را در اين اتاق ميگيرد .نور مناسب-آينه خوب_آويزهاي مناسب ونيمكت راحت همه وهمه در تصميم گيري مشتري مهم هستند.
راه ديگري كه طراح داخلي براي جذب مشتري ميتواند بكار گيرد استفاده ازتصاوير است .تصاويري مرتبط با محصول يا با مضمون زندگي روزانه -طبيعت-كودكان و ... ميتواند براي داخل يك فروشگاه مناسب باشد.

فضاي فروشگاهها فضاي بسيار گراني است واستفاده حساب شده از آن مهم است.

نورپردازي فروشگاه

نورپردازي يكي از مهمترين عوامل در جذب مشتري است .جاسازي خوب اشيا و نورپردازي كه عدم استفاده از نور مستقيم انجام شده توجه مشتري را جلب خواهد كرد.

نورپردازي فروشگاه

سقف و کف فروشگاه

استفاده از طرح كف نقش مهمي در طراحي داخلي ايفا ميكند.استفاده از كف بايستي متناسب با تصوير كلي فروشگاه باشد و مصالح انتخاب شده بايستي متناسب با عملكرد فروشگاه باشد .
سقف نيز مانند كفپوش بخش ديگري از طراحي داخلي است كه ميتواند طرحي بدعت گذارانه در خلق سطوح -مواد-رنگ و ... داشته باشد.امروزه سقفهاي باز و سقف كاذب ايده اي جديد است كه در بعضي فروشگاهها مورد استفاده قرار مي گيرد.

سقف و کف فروشگاه

سایر المان ها در دکوراسیون فروشگاه

رنگ آميزي و تركيب رنگهانيز فاكتور هاي مهمي هستند كه ميتوانند مناظر جديدي بوجود آورند.
خلق عناصر دكوراسيون داخلي ميتواند طراحان را براي دستيابي به استاندارد هاي طراحي بهتر كمك نمايد .اين عناصر ميتوانند سمبليك -تاريخي- مد روز- كلاسيك و يا از اين قبيل باشند.
مثلا مغازه وسايل ورزشي كه عناصر سمبليكي ورزش همانند گوشه هايي از استخر در قسمت لباس و وسايل شنا -يك ديوار صخره اي در قسمت وسايل كوهنوردي و ... در آن وجود دارد.
آنچه بعنوان FIX خوانده ميشود تجهيزات يا قفسه بندي هايي است كه محصولات درآنها چيده ميشود.اينجاست كه طراح بايد با نوآوري بتواند طرحي ارائه كند كه محصولات به نحو مناسبي نمايش داده شود.
Visual Marched امروزه به يك فن بسيار مهم تبديل شده است و نحوه چيدمان يك محصول روي Fax Fixtures به گونه اي شگرف در ايجاد جذابيت براي خريد كالا از سوي مشتريان تاثير گذار است.

سایر المان ها در دکوراسیون فروشگاه

گردآوری: تحریریه کمددیواری




مشاوره و اجرای پروژه های دکوراسیون داخلی : ##


دیجیتال مارکتینگ

نظرات

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟